انواع سنسورهای پایش شرایط محیطی کدامند؟

سنسور کاربردی تشخیص شعله و آتش UVTRON
سپتامبر 19, 2020
همه چیز در مرود سنسورهای نشتی آب
سپتامبر 19, 2020

استفاده از سنسورهای مانیتورینگ شرایط محیطی به شما کمک می کند تا با صرف کمترین هزینه، از خرابی های جدی و صرف هزینه های بالا برای تعمیرات جلوگیری کنید.

سیستم های حساس الکترونیکی به خصوص دیتاسنتر ها و اتاق سرور به طور مدام پایش و بررسی می شوند، اما این نظارت انسانی کافی نیست و احتمال خطای بسیار بالایی دارد. یک اختلال ساده در شبکه می تواند برای یک کسب و کار میلیون‌ها تومان ضرر به همراه داشته باشد. با استفاده از انواع مختلف سنسورهای مانیتورینگ شرایط محیطی می توانید به موقع از اشکالات به وجود آمده مطلع شده و پیش از جدی تر شدن مشکلات به بررسی و رفع آنها بپردازید.استفاده از سنسورهای مانیتورینگ شرایط محیطی به شما کمک می کند تا با صرف کمترین هزینه، از خرابی های جدی و صرف هزینه های بالا برای تعمیرات جلوگیری کنید.

بسیاری از سنسورهای مانیتورینگ شرایط محیطی امروزی قابلیت اتصال به نرم افزار مانیتورینگ را داشته و می توان به راحتی تاریخچه تغییرات را مشاهده و پیگیری کرد. همچنین سنسورهای مانیتورینگ شرایط محیطی دارای نسخه اندروید هستند و به ‌این ‌ترتیب در هر کجا که باشید با استفاده از تبلت یا موبایل می توانید از شرایط اتاق سرور یا دیتاسنتر یا انبار اطلاع پیدا کنید.

برخی از انواع سنسورهای مانیتورینگ شرایط محیطی

سنسورهای مانیتورینگ شرایط محیطی دارای انواع و کاربردهای مختلفی هستند. در ادامه به اختصار به معرفی رایج ترین سنسورها در این زمینه می پردازیم.

سنسور دما و رطوبت

سنسور دما و رطوبت

دمای بیش از حد بالا می تواند به تجهیزات اتاق سرور آسیب برساند و کارکرد آنها را دچار اختلال کند. عوامل متعددی می توانند باعث این افزایش دما شوند اما در صورتی که به موقع متوجه این افزایش دما نشوید و یا قادر به کشف علت بروز این مشکل نباشید، مجبور به تحمل هزینه های بسیار بالای تعمیر تجهیزات خواهید شد.

در حالیکه با نصب چند سنسور دما در محل مناسب قادر خواهید بود به محض خارج شدن دمای هوا از بازه مورد نظر، متوجه بروز مشکل شده و برای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهید.

رطوبت بیش از حد بالا باعث ایجاد خرابی در دستگاه های الکترونیکی می شود و رطوبت بیش از حد پایین هم ممکن است باعث ایجاد الکتریسیته ساکن، جرقه و آتش سوزی شود. میزان رطوبت موجود در اتاق سرور، بر اساس عواملی مانند تغییرات فصلی، نحوه تهویه و میزان تردد و غیره متغیر است و با توجه به حساسیت تجهیزات الکترونیکی نسبت به رطوبت، استفاه از سنسور رطوبت برای جلوگیری از افت و یا افزایش بیش از حد میزان رطوبت در اتاق سرور و دیتاسنتر از ضروریات است.

سنسور دود

در صورت بروز آتش سوزی در اتاق سرور، نه تنها تجهیزات الکترونیکی، بلکه داده های ارزشمند شما نیز از بین خواهند رفت. در بسیاری دودموارد در مراحل اولیه آتش سوزی، با استفاده از سنسور دود می توان از گسترش آتش و بروز آسیب های جدی تر جلوگیری کرد. هنگام نصب سنسور دود باید حتما دقت کنید که این سنسورها را در نزدیکی دریچه ها یا پنجره ها نصب نکنید تا جریان هوا باعث ایجاد اختلال در عملکرد آنها نشود.

سنسور ولتاژ

سنسور ولتاژ

اکثر خطاهای عملکرد در تجهیزات الکترونیکی بر اثر افت یا افزایش ولتاژ رخ می دهد. با استفاده از سنسورهای ولتاژ AC و DC می توانید علاوه بر امکان ارسال هشدار بر اثر تغییرات ولتاژ، از امکاناتی مانند سنجش بار، میزان تقاضای برق مصرفی و کنترل اضافه بار بهره مند شوید و همچنین با اتصال سنسور ولتاژ به نرم افزار مانیتورینگ شرایط محیطی قادر به تهیه گزارشات شخصی سازی شده از شرایط اتاق سرور و مراکز داده خواهید بود.

سنسور نشتی آب

سنسور نشتی آب

سنسورهای نشتی آب باید در نقاطی از اتاق سرور که امکان نشتی آب در آنها وجود دارد نصب شوند؛ نقاطی مانند شیرهای آب، لوازم سرمایش و گرمایش و عایق بندی ها. با توجه به ریسک احتمالی و هزینه های بسیار بالای خرابی تجهیزات بر اثر نشتی آب، در واقع استفاده از سنسور نشتی آب یک سرمایه گذاری است.

سنسور قطع برق

سنسور قطع برق

دستگاه ها و تجهیزات الکترونیکی و کامپیوتری در صورت قطعی برق و به خصوص طولانی شدن آن دچار اختلال های جدی خواهند شد. با استفاده از سنسور قطع برق می توانید به محض بروز اختلال در سیستم انتقال برق و قطعی آن متوجه بروز مشکل شوید و همچنین هنگام برقراری اتصال مجدد تنها در صورت ایمن بودن جریان، برق وارد سیستم ها و تجهیزات شما خواهد شد.

سنسور ارت

سنسور ارت

یکی از مسائل مهم مربوط به ایمنی در اتاق سرور و دیتاسنتر، رعایت مسائل ایمنی مربوط به برق می باشد. سنسور ارت با جلوگیری از نشتی جریان، هم در حفاظت از جان افراد و هم در جلوگیری از آسیب دیدن قطعات و تجهیزات الکترونیکی نقش مهمی دارد.

استفاده از سنسورهای مانیتورینگ شرایط محیطی در اتاق سرور و مراکز داده تبدیل به یک ضرورت شده است. هزینه‌های تعمیرات و تخریب برند در صورت آسیب دیدگی سرورها و از دست رفتن داده ها به قدری بالا است که عدم استفاده از سنسورهای مانیتورینگ شرایط محیطی و اطلاع لحظه به لحظه از شرایط دیتاسنتر، ریسک های جدی را متوجه کسب و کار می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *