سنسور دود چیست و چه استفاده هایی دارد؟

گرفتاری صنعت ایران در بی برنامگی مسئولان
سپتامبر 19, 2020
سنسور کاربردی تشخیص شعله و آتش UVTRON
سپتامبر 19, 2020

استفاده از سنسورهای دود در اتاق سرور یک ضرورت است، ضرورتی که خوشبختانه هزینه نسبتا پایینی هم دارد. نکاتی درباره سنسورهای دود وجود دارد که ممکن است همه ما از آنها اطلاع نداشته باشیم. در ادامه به بررسی این نکات می پردازیم.

سنسور دود یا تشخیص دهنده دود

قبل از اینکه به جزئیات مربوط به سنسورهای دود بپردازیم، لازم است بدانید که گاهی اوقات از ترکیب تشخیص دهنده دود (smoke detector) هم برای اشاره به سامانه ای که قابلیت تشخیص و هشدار در مورد انتشار دود دارد استفاده می شود.

دو نوع اصلی سنسور دود

دو نوع حسگر مختلف برای تشخیص آتش و دود وجود دارد: سنسورهای “فوتوالکتریک” و “یونیزاسیون”. این دو نوع سنسور دود هر کدام به شیوه ای متفاوت دود را حس می کنند.

به طور خلاصه، سنسورهای فوتوالکتریک معمولا برای تشخیص آتش سوزی هایی استفاده می شوند که فرایند سوختن در آنها به کندی صورت گرفته و شعله زیادی ندارند. در حالیکه سنسورهای دود یونیزاسیون معمولا در مورد آتش سوزی های سریع و با شعله زیاد کاربرد بهتری دارند. هر کدام از این دو نوع حسگر، برای تشخیص دود و آتش سوزی از تکنولوژی های متفاوتی استفاده می کنند و به همین دلیل است که عملکردشان در برابر آتش سوزی های مختلف، متفاوت است.

سنسورهای دود باتری دار در مقابل سنسورهای دود سیمی

برخی از سنسورهای دود با باتری کار می کنند و برخی دیگر از شبکه جریان برق اتاق سرور تغذیه می شوند.

با استفاده از سنسورهای دود سیمی دیگر لازم نیست نگران تعویض باتری ها باشید و همچنین با استفاده از شبکه الکتریکی همه این سنسورهای دود به هم پیوسته هستند. این بدان معناست که اگر یک سنسور به صدا در بیاید، دیگر سنسورها نیز فعال خواهند شد؛ که در صورتی که یک اتاق سرور یا دیتاسنتر بسیار بزرگ داشته باشید، به این ترتیب احتمال عدم شنیده شدن صدای هشدار سنسور دود در محیط و اطراف اتاق سرور پایین خواهد آمد.

از طرف دیگر در صورت استفاده از سنسورهای باتری دار نیازی نیست نگران قطعی جریان برق، به خصوص با وقوع آتش سوزی های سریع باشید و تنها کافی است باتری های سنسور دود اتاق سرور را به موقع تعویض کنید.

سنسورهای دود باتری دار

موارد مهم در مورد محل نصب سنسور دود

اکثر افرادی که تجربه کافی در زمینه مانیتورینگ شرایط محیطی اتاق سرور ندارند، هنگام تجهیز اتاق سرور یا دیتاسنتر از سنسورهای دود به تعداد کافی استفاده نمی کنند. سرعت عمل و اطلاع رسانی هنگام وقوع آتش سوزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید مطمئن شوید که از سنسورهای دود به اندازه کافی و در تمام نقاط اتاق سرور استفاده شده است.

همچنین با توجه به اینکه دود در اتاق بالا می رود، اگر سنسور دود اتاق سرور خود را روی دیوار نصب می کنید حتما لازم است سنسورها با فاصله حداکثر 30 سانتی متری از سقف اتاق نصب شوند و همچنین سنسورهای دود نباید در نزدیکی درب ها، پنجره ها یا دریچه ها نصب شوند؛ در غیر این صورت جریان هوا ممکن است در کارکرد سنسورهای دود خلل ایجاد کند.

نکاتی درباره نگهداری سنسورهای دود

برای اینکه سنسورهای دود را همیشه در بهترین حالت ممکن نگه دارید، لازم است به نکات زیر توجه کنید:

  • هفته ای یک بار سنسور دود را امتحان کنید. دکمه تست را فشار دهید و منتظر آلارم هشدار باشید.
  • باتری حسگر دود را سالی یک بار تعویض کنید.
  • حتما حداقل یک بار در سال سنسور دود را تمیز کنید و گرد و غبار آن را بگیرید.
  • بیش از ده سال از یک سنسور دود استفاده نکنید.

با توجه به حساسیت بالای اتاق های سرور و دیتاسنترها به دلیل وجود اطلاعات مهم بر روی آنها و هزینه بسیار بالای تعمیر و جایگزینی تجهیزات، حتما لازم است اقدامات ضروری جهت به حداقل رساندن امکان خرابی از طریق مانیتورینگ شرایط محیطی در اتاق سرور انجام شود.

یکی از مشکلات اساسی که افراد برای حفظ اتاق سرور با آن روبرو هستند، افزایش دما و احتمال سوختن تجهیزات بر اثر نقص فن ها یا سیستم های خنک کننده است. با استفاده از یک سنسور دما با کیفیت می توانید میزان خسارات بر اثر افزایش بیش از حد دما یا آتش سوزی در دیتاسنتر را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

با توجه به اینکه به دلایل امنیتی همیشه سعی بر آن است که تردد در اتاق سرور به حداقل برسد؛ ممکن است هنگام وقوع اشکال با وجود اعلام هشدار توسط سنسورهای مانیتورینگ شرایط محیطی، افراد به موقع متوجه اختلال به وجود آمده نشوند. با اتصال سنسور دود اتاق سرور به نرم افزار مانیتورینگ بینا، نه تنها می توانید در هر کجا که باشید از شرایط اتاق سرور مطلع شوید، بلکه می توانید با بررسی تاریخچه داده های محیطی متوجه ریسک های بالقوه موجود در اتاق سرور شوید و برای برطرف کردن آنها برنامه ریزی کرده و نتایج به دست آمده را رصد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *